Mijn (bijna) perfecte rugzak: Cumberland backpack

woensdag 16 augustus 2017

Jullie verstaan ongetwijfeld dat ik sinds de start van k-bas extra voelsprietjes kweekte. Kom ik toffe tassenpatronen tegen, dan krijgen die een speciaal plaatsje in mijn geheugen (en als ik eraan denk ook op onze Pinterest-pagina).
Met de Cumberland backpack van Sew Sweetness was het niet anders. Wat me echt aanspreekt bij dit patroon is de professionele look en de afwerkingsgraad. Ik zag direct een massa mogelijke combinaties en afwerkingsvariaties. Het duurde dan nog wel bijna een half jaar eer ik eindelijk aan dat gedeelte van mijn to-do-lijst kwam. Oeps. 
Maar dan, dikke liefde! Ik maakte de rugzak uit petrolkleurige tassenstof  en combineerde met kastanjebruine waxed cotton voor het bodemdeel. Water- en vuilafstotend, ideaal! Ik koos bewust voor een heel neutrale combinatie want de rugzak, hoewel die in feite ontworpen werd als schooltas, maakte ik meer als allround model. Kinderen gaan logeren? Wij gaan op daguitstap? Kan allemaal!
De rugzak heeft een voorzakje met draaislot (of magneetsluiting) waarin iets klein kan. Dat zakje is, voor volwassen handen, meer voor de sier dan echt functioneel want de opening is vrij smal. Ik liet de voeringstof een klein beetje piepen. Tof effect vind ik dat. 
Dan is er nog een voorzak met rits met dubbele trekkers, die nog enkele binnenzakjes heeft. Die dubbele trekkers zijn geen vereisten, maar oh zo handig voor dit soort tas. Het patroon schrijft voor het ritszakje binnenin eigenlijk gaasstof voor, maar bij gebrek daaraan gebruikte ik opnieuw waxed cotton. De opgestikte binnenzakjes zijn handig voor GSM en klein gerief allerhande.
Het achterpand stikte ik helemaal door met een driehoekpatroon. Subtiele verwijzingen, I like. In plaats van één laag style vil tegen het achterpand knipte ik nog een extra laag, weliswaar zonder de naadwaarde en stikte deze mee door (en zo ook meteen vast aan het geheel). De ophanglus werd er eentje in waxed cotton, de tassenband heeft een bruine jeanslook en werkte ik onderaan af met riemklemmen
Tot slot plakte ik met textiellijm nog een k-bas 'merkteken' in Releda vooraan op de rugzak. Net echt.
Het grootste compartiment heeft behoorlijk wat ruimte. Een A4 kaft past er in de hoogte net in, een grotere laptop dan weer niet. Door de nepen in het voorpand - het enige waarvan ik denk, dat had toch net iets 'ronder' gemogen - heb je best veel diepte en tegelijk een interessanter ritspand dan een gewone rechthoek.
Het patroon steekt perfect in elkaar, en loodst je zo door elke stap. De grootste tijdsvreters waren:

Het draaislot bevestigen. Eigenlijk stelt dat niet zo veel voor, maar je moet aan de slag met een scherp mesje, en een kleine portie geduld, en voor dit specifiek slot kan wat manskracht of een tang ook van pas komen. Ik gebruikte een zwart kunststof draaislot, dat vond ik het beste bij de sportieve look passen die ik voor ogen had.
    Tips specifiek voor dit slot: 
    • Dun de lagen uit want het slot klikt op elkaar en is niet geschikt voor dikke lagen (de style vil die daar komt knip je zowiezo weg, en extra versteviging zou ik enkel doen als je werkt met gewone katoen.
    • Gebruik een scherp mesje om de stof ter hoogte van de opening weg te snijden. Ik sneed zelfs alle stof weg tot aan de plaats waar de uitsteeksels in de achterkant klikken.
    • Gebruik textiellijm voor een tijdelijke bevestiging van het slot voor je er de achterkant op klikt (en dat 'klikken' klinkt iets eenvoudiger dan het in werkelijkheid is, na een tijdlang vruchteloos duwen, zocht ik mijn toevlucht tot een tang. Had ik beter meteen gedaan. Ik geef het maar mee) zodat het niet meer gaat verschuiven.
    • Gebruik je rafelende stof, dan kan ik zeker rafelstop aanraden voor de weggeknipte randjes
    • Ben je niet zo avontuurlijk? Dan kan je ook kiezen voor een magneetsluiting ;)
Het aan elkaar stikken van de binnen- en buitentas. Je kan kiezen om binnen- en buitentas afzonderlijk aan elkaar te stikken te maken en dan via een gat in de binnentas te keren, of je kan binnen- en buitentas aan elkaar stikken met slechte kanten op elkaar en dan met biais afwerken. Ik las in de handleiding dat de ontwerpster de laatste optie aanraadt, omdat de biaisafwerking een soort van 'skelet' geeft aan de rugzak en zo bijdraagt aan de stevigheid. Meer dan 'skelet' - mijn lugubere kant kwam even bovendrijven - had ik niet nodig om mij te overhalen de biaisafwerking toch maar een kans te geven. 
Nu moet ik de naaisters onder jullie niet uitleggen dat dat geen sinecure is. Ik bedoel, biais stikken rond (in het beste geval) twee lagen canvas en twee lagen style-vil, daar krijg ik alvast geen schoonheidsprijs voor. Ik koos na wat passen en meten met verschillende breedtes van biais over alle 'te vangen' laagjes uiteindelijk toch voor de extra brede nepleren versie. Uiteraard is zelfmaak biais even goed, maar soms wint gemak van perfectie.

Niet geweldig mooi gestikt dus, die biais, maar alles zit netjes binnenin verstopt, en dan ook nog eens met de lelijke kant tegen de voering, dus who cares? Hij staat er wel, mijn tas, en stevig ook! Ik had geen opvulling nodig om deze foto's te trekken.

Om een deftig beeld te krijgen van de grootte van de rugzak (in de grootste versie, want er is ook een kleutermaat beschikbaar) maakte ik dankbaar gebruik van modellen in 2 formaten.

Op deze foto's draagt Jolien (8 jaar) de zak op haar rug.
Hieronder wordt de rugzak geshowd door mijn volwassen nichtje.
Wil je deze als schooltas maken, dan vind ik hem ideaal voor een lagere school kind. Maar hij draagt ook erg prettig voor een volwassene dus wat mij betreft is die Cumberland zeker een all-round rugzakpatroon. 

Verliefd? Ik? Niet zo'n klein beetje! Ik kan er naar blijven kijken ;)

40 opmerkingen

  1. ooooh wauw Mieke, die rugzak is zooooooooooo mooi! Inderdaad een all round model, ik vind het al spijtig dat ik hem niet kan komen pikken voor ons dagje Bobbejaanland straks ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, je mag hem komen lenen Delphine, volgende keer. Maar anders zelf maar eentje maken ;)

      Verwijderen
  2. Hij is dan ook prachtig jouw rugzak en kan met gemak concurreren met een gekocht exemplaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die is overdreven schoon Mieke,! Ik ben geën tassenmadam, maar deze komt op mijn lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doen! En ik ben ook geen tassenmadam pur sang, maar stilaan begin ik er toch aan verslingerd te raken, dus pas maar op :)

      Verwijderen
  4. Mieke jong! Had je hier iets minder uitleg gebruikt, ik zou nog gedacht hebben dat je hem gewoon in de winkel gekocht had. En dan je eigen label erop gekleefd om cool te doen ;-) Nee wauw, dit is echt de perfectie! Je naaipad schrikt mij wat af maar ik heb zot respect voor jou. En die driehoekjesrug, geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Busted :) Nee, echt, bedankt! En ik wil niemand afschrikken hoor, jij steekt een geweldige mix 'n match in elkaar dus dan is dit a piece of cake!

      Verwijderen
  5. So Beautiful! Thanks for the review!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You're welcome! When I'm enthusiastic about something I like to share it with all of you :)

      Verwijderen
  6. Heeeeeel tof! Ohja, biais stikken om een voering af te werken binnenin, been there, done that. Dat is echt geen sinecure! Maar dat is de binnenkant he, niemand ziet dat buiten de gebruiker van de tas. Complimenten met je resultaat!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En zelfs die moet de tas al binnenste buiten keren, dus ik lig er verder niet van wakker :) Dank je wel voor de complimenten!

      Verwijderen
  7. Mahowzeg! Zó een mooie tas! Al goed dat ik zelf niet geloof dat ik dat zelf ook zo schoon zou kunnen, ik zou mij echt beklagen dat ik net een (lelijke maar handige) rugzak gekocht heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Krik dat geloof in jezelf maar meteen op. Deze tas is best eenvoudig te maken en dan zijn er zeker nog een paar binnenwegen ;)

      Verwijderen
  8. Wat een ontzettend professionele tas! Prachtig! It's all in the details!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. waaaaw zeg, das echt een sjieke!!! Zo netjes afgewerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Waw. Ziet er totaal professioneel uit, kan zo uit de winkel komen. Hoedje af, tassen maken is zo ongelooflijk mijn ding niet dus ik heb tonnen respect hiervoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat tassen maken je ding niet is zit vooral tussen je oren. ik spreek uit ervaring want ik ben zelf een bekeerling :) Maar even goed, merci voor de lieve woorden!

      Verwijderen
  11. Wauw wat mooi gemaakt! Ik ben fan van je exemplaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Amai zeg, niets dan respect en bewondering. En nu ik lees dat er een A4 in kan (en dus ook mijn kleine laptop), ben ik helemaal verkocht!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You go! Ik dacht initieel dat mijne laptop er ook in zou kunnen, maar met die nepen kwam het geheel ineens toch lager dan ik dacht :)

      Verwijderen
  13. Keihard fan van dit exemplaar - véél schoner dan die van het patroon trouwens, als je 't mij vraagt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw Mieke, ik kan amper geloven dat je deze rugzak zelf gemaakt hebt! Professionele perfectie!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. die bruine jeans tassenband is kweet niet hoe schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gij zijt ne krak. Meer kan ik daar niet over zeggen, absoluut perfect...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig!!!!!
    Dat doorstikken, de stoffencombinatie.
    Heil aan de Tassenkoningin!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, de titel van tassenkoningin heb ik nu nog niet direct verdiend maar ik ben wel heel blij met deze rugzak! :)

      Verwijderen
  18. Echt knap Mieke, leuke stoffencombi. Ik ben ook helemaal fan van die doorgestikte driehoekjes! Super. Dat ga ik onthouden en misschien ooit eens schaamteloos copieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Echt zo mooi, nog steeds! De kleuren zijn perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een prachtige tas. Wat knap dat je dat kunt maken. Super!!

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.