Louisa in 't dubbel - Stik Belgique blogtour

maandag 16 oktober 2017

Ongeveer 5 jaar geleden is het, dat Marjolein de naaikriebels te pakken kreeg. Hoewel ik Marjolein zelf pas de laatste jaren virtueel leerde kennen voel ik een zekere verwantschap, want haar verhaal klinkt verdacht veel als het mijne.

We - ieder apart, want we kenden elkaar niet - kochten onze eerste naaimachine en schuimden het wereldwijde web af op zoek naar patroontjes, tips en lotgenoten. Daar ontdekten we een hele wereld van blogs en facebookgroepen, tutorials en meer of minder uitgebreide pdf-patronen. Niet zo heel veel later kregen we zelf de blogkriebels en delen - ja, nog steeds - te pas en te onpas, met al wie het wil volgen onze naai-avonturen. 

Marjolein besloot dat vijf jaar naaikriebels écht wel een feestje verdient. Oktober doopte ze dus tot Stik Belgique maand, een maand waarin we de Belgische naai-scene extra in de kijker zetten, door zo veel mogelijk Belgisch (in de ruime zin, qua patroon, stof, tutorial, ...) te naaien. 

Met plezier zei ik dan ook ja tegen haar Stik Belgique blogtour. Eerlijk, hoe moeilijk kan het zijn om Belgisch te naaien? 
Met een naaiweekend in het vooruitzicht plande ik winterjassen. Er zijn weinig naaisels waar je zo veel voldoening van hebt. Ok, het is wel een werkje, maar een jas wordt wel een pak meer gedragen dan de gemiddelde jurk. Jassen for the win dus!
Op vlak van jassenpatronen zijn wij Belgen nogal verwend. Jackie (Ienemiene), Berlin (StraightGrain), Moiano (StraightGrain), Louisa (Compagnie M), Lars (Zonen09)... Beslissen welk patroon ik zou gebruiken was nog de grootste knoop om door te hakken. Een kap was een vereiste, en eigenlijk ook een rits (inderdaad, u ziet dat goed, er zit geen rits in deze versies, door een kleine misrekening van mijnentwege) en liefst iets langer. Dus bleven Berlin en Louisa over. En omdat ik Berlin vorig jaar maakte, koos ik nu voor Louisa. Yep, een staaltje Mieke-logica.

Ik trok naar Hoogboom waar het aanbod winterstoffen half september nog beperkt was en kocht daar de twee enige stoffen die enigzins in aanmerking kwamen voor een winterjas. Voor de ouste werd dat een petrolblauwe wol, met cognac accenten en hier en daar een gouden glinster (wat u totaal niet op foto ziet, maar dus gewoon van mij moet aannemen). 
De maat, en dat geldt ook voor die van de jongste, is perfect. Het enige dat ik zou veranderen is iets meer ruimte in het voorpand. Ik moest met beide een beetje 'foefelen' met de positie van de knopen om beide knopenpads mooi te laten overlappen zonder al te veel trekwerk. 
Ik zocht matchende voering in Hoogboom maar kwam niet verder dan een warmgele wafelstof. Toen ik uiteindelijk, een uur voor het weekend, koos voor cognackleurige paspel in de zakken had ik spijt dat ik geen cognackleurige voering had, want die komt natuurlijk in de kap piepen. Geen nood, op weekend luisde ik van haar een stukje tricot voor in de kap  af die ze onderweg kocht voor een zonenmaaksel. Merci Sarah!
Voor de jongste werd het een zwart-witte jas, met zilveren glitter (ook hier moet u me op mijn woord geloven) en oudroze wafelvoering. 
In de kap verwerkte ik een coupon pandatricot van Bellelien.(Oh, en als u goed kijkt ziet u ook de glitter!). Ik deed, net als Marleen in haar prachtige Moiano, aan de zeilringen in de kap, met daarin een elastiek. Dat Riet naast me zat op naaiweekend en daar even de One-to-hug-handleiding tevoorschijn toverde waarin die optie verwerkt zit, was een dikke meevaller.
En zo zijn wij alvast klaar voor de eerste winterprik! 

Meer Belgische inspiratie vinden jullie deze week bij deze dames:

Bovendien koppelt Marjolein aan haar virtuele feestje ook nog een fijne winactie voor jullie! Deze week mag ze een Zonen09-patroon weggeven én het Cobalt-patroon van Blou. Klik gerust terug naar mijn vorige blogpost voor wat extra inspiratie ;)

24 opmerkingen

  1. Amai seg, gij hebt een efortke gedaan zomaar ineens 2 jassen, en ze mogen der zeker zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een werk? Ze zijn prachtig geworden die jassen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk weer te lezen en prachtige jassen! Ook hier herkenbaar, want volgens mij startte wij ongeveer gelijk toendertijd (of ik zit er totaal langs, haha)...Dat dat alweer 5 jaar is..Enig verschil is dat jij bent 'doorgebroken' *lol*

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ooh wat een mooie stukken, jammer dat er niet zo'n mooi jassenpatroon voor dames bestaat.
    heel leuke stofjes, vooral fan van de zwart/grijs/zilveren stof

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waw, zo mooi. Ik zou zo eentje maken voor mezelf uit die petrol-kleurige stof, zo mooi ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh! Wat staan ze goed met hun nieuwe jassen! Daar gaan ze nog veel deugd van hebben deze winter. Heel schoon gerief.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waar zijn jou kleine meisjes gebleven? En hoera voor winterjassen bij 25 graden ;) Hier stond er ook eentje te puffen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zalig duo!! Zo productief, gij, twee jassen in één keer. Hele leuk idee, die wafelkatoen aan de binnenkant. Dat ga ik onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In-het-aan nog mooier! En ik veranderde gaandeweg toch van favoriet, hoewel het niet mijn pallet is volgens de kleurenconsultmadam: toch het meeste hartjes voor de zwartwitte. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ooo..die zijn zo mooi! Daar gaan nog veel complimentjes over gegeven worden👌

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I think everything you make is a perfect representation of Belgian style :) Love the coats!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die parels zijn al dat gevloek zo meer dan waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow 2 ineens seg! Ik plande de mijne ook voor volgende week, als afsluiter van Stik Belgique, maar ik ga het niet halen, vrees ik.
    Ook ik ging naar Kapellen voor mantelstof, maar de wolletjes werden mij daar allemaal afgeraden wegens niet wasbaar in de wasmachine. Ik ging dus naar huis met een wasbare stof, maar ben echt benieuwd hoe die er gaat uitzien in jasvorm, hehe :D

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Waw! Niet 1 jas, maar 2! En t' zijn nog schoon exemplaren ook! Sjieke dinges...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wow, grote fan van de blauwe versie. ik ontzie mij dat zo precies, een jas, voor kinderen. je doet het allemaal zo easy peasy lijken

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zomaar 'even' twee jassen maken. Prachtig zijn ze, wat een genot om daar de hele winter van te kunnen genieten...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jassen-marathon, gij zijt ne krak in alle disciplines ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind beide jassen echt geslaagd. Die mogen gezien worden hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Super mooie jassen. Ze zijn Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wat een genot om daar de hele winter van te kunnen genieten...


    ทางบ้าน

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooi! Zou je kunnen vertellen hoe je de koordjes in de capuchons hebt toegevoegd?

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.