Een turnmaillot feat. Calypso (gratis patroon door Khadetjes)

donderdag 1 maart 2018

Of ik geen badpak wilde testen, vroeg ze ergens toen de zon plaats maakte voor regen, wind en vallende bladeren.  Euh, een badpak, mja, in de kast hier liggen zo'n 5 badpakken per kind*, wat voor de oudste die de zwemlessen al achter zich liet ongeveer gelijk staat aan 5 maanden zwemmen verder zonder nood aan enige wasbeurt. (*De kinderen zijn gezegend met een voorzienige grootmoeder).
Niet echt nood aan meer van dat dus. Wat er wel meermaals per week wordt opgediept zijn de turnmaillots. Niet dat trainen in korte broek en t-shirt afbreuk zou doen aan enige lenigheid, maar ze stak in haar hoofd dat turnen in maillot de turnvaardigheid toch naar een hoger niveau tilt. Goed. Een badpak, een turnmaillot, als het kind maar een naam heeft. Toen ik suggereerde zelf een turnmaillot te maken werd mijn 'jij-bent-de-beste-moeder-van-de-wereld' gehalte bovendien ook stevig omhoog gekrikt. Win-win dus.

Eerste uitdaging: waar vind ik van dat lycra-spul? Effen liefst, met wat goed gedoseerde glitter. Roze flamingo's op de turnmat, nee, dat hoort niet blijkbaar. Tss. Madame Khadetjes to the rescue, ze duikelde in de lokale stoffenwinkel bruikbaars op en stuurde dat postduifgewijs naar deze kant van het land. In hoogboom, Kapellen, vind je zeker soortgelijk gerief. Ik kreeg dus zwarte stevigere effen lycra, en een stukje zilveren blingbling. Ik bestudeerde het 'design' van een aantal bestaande turnpakjes en besloot de patroondelen hier en daar door te snijden.
Die terug aan elkaar zetten was de eerste uitdaging. Het één glibbert en pak harder dan het andere namelijk. Dan kwam de elastiek  aan bod. Het is écht, zoals ze ook zegt, gewoon kwestie van testen hoeveel je aan de elastiek moet trekken om een egaal effect te krijgen. Ik geef eerlijk toe, ik modderde serieus was aan en kreeg visioenen van 'picootjes' uit een eerdere workshop. Maar uiteindelijk had ik het dan toch beet en vanaf dan ging het vlot. Ik gebruikte gewone smalle witte elastiek, 5mm breed geloof ik, want chloor en veel zweet komt er bij dat turnen niet aan te pas. 

Trots toonde ik het resultaat aan dochterlief. Kreeg ik me daar een ware huilbui over mij. Mijn 'je-bent-de-beste-moeder-van-de-hele-wereld'-gehalte kelderde terstond tot onder zeeniveau. Die ruguitsnijding, dat is toch véél te diep om te turnen! Nee hoor mama, daar maak ik me belachelijk mee, zo hoort een turnpakje er niét uit te zien. Daar sta je dan.
Ik kreeg haar toch zo ver om eens te passen, zodat ik mijn feedback kon geven over de maat, en de handleiding. En denk je dat het kind het nog wilde uitdoen na die sessie? Juist. Ze wilde er haast mee in bed kruipen. Ondertussen werd de schroom om het in de turnclub aan te doen al lang overwonnen en kreeg dochterlief bewonderende en misschien zelfs enigzins afgunstige blikken van medeturnsters. Ik kan het me verbeelden, maar ik denk toch dat ik in hun ogen las 'JIJ bent de beste moeder van de hele wereld' ;).
Turnproof, die Calypso! Al pas ik misschien de ruguitsnijding nog wel aan bij een volgende poging. Just in case. Ook eentje maken? Madame Khadetjes maakte een uitgebreide super duidelijk handleiding en stelt het patroon gratis en voor niets ter beschikking in de maten 116 - 140. Allemaal in koor: Merci Sarah!

9 opmerkingen

  1. Merci Sarah!
    Al ben ik die fase hier voorbij, Nora stopte met keurtornen toen ze op 10-jarige leeftijd van 12 uur naar 15 uur per week moest gaan trainen. Dat vonden wij er een beetje over, en zij ook trouwens. Maar had ik toen dit patroon gehad: écht merci Sarah!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een hele leuke versie en oef dat ze het wou aandoen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De beste moeder ter wereld zijn, een dagelijkse motivatie... maar er zijn er inderdaad die minder dan glibberlyrcra uit de kast halen. ;-) Verdiende pluimen dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Merci Sarah #schaterlach

    Vrouw! Wat was ik blij dat ik je van dat picotjesdrame kon afhelpen. Allé, dat jij voor me wilde aan de slag gaan én dat niet zomaar efkes deed, maar dat je gewoon all the way ging... Zo zo schoon, gij allerbeste moeder van de hele wereld!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kei-schoon pakje!
    En wat een mooie turnhoudingen heeft ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw!!! En als je eens de nood voelt om ook eens de allerbeste moeder voor Eloise te zijn, be my guest :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. to be the best mother in the world, a daily motivation ... but there are indeed fewer than glibberlyrcra out of the closet. ;-) deserved praise!

    ดูหนังออนไลน์

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.