Poezenkleedje

woensdag 26 februari 2014

Een beetje naai- en blogkenner uit de lage landen is tegenwoordig vertrouwd met de afkorting SVDHZ. Doet het geen belletje rinkelen? Dan wil ik die term gaarne aan u expliceren. Het is een afkorting die staat voor het immens populaire naaiboek Stof voor durf-het-zelvers van Griet (van de blog Emma en Mona) en Lies (van de blog Oontje). Het zal u niet verbazen dat ik dat boek een week na de lancering in handen had.

Waarom maakte ik dan nog niet eerder een kleedje uit dat boek? De prachtige exemplaren zijn ondertussen ontelbaar, de commentaren eensgezind: een fantastisch basispatroon. De voor de hand liggende reden is dat de chaoot in mij het patroonblad kwijtgespeeld is en de luiaard in mij er ongeveer een jaar over heeft gedaan het boek eens in de bibliotheek te gaan ontlenen om de patroonbladen te kopiëren. Shame on mie.

Maar hier is ie dan, mijn eerste SVDHZ-kleedje!
Stof: Whiskers & tails, Robert Kaufman (Bambiblauw)
Patroon: Stof voor durf-het-zelvers
Het was geen liefde op het eerste gezicht met deze stof. Ik kocht er een halve meter van om een bloesje te maken om te combineren met de roestbruine Jacob uit deze post. Maar hoe langer ik de stof bekeek, hoe mooier ik ze vond. En Jolien was meteen laaiend enthousiast. En dus bestelde ik nog een halve meter om het om te dopen tot een kleedje.

De maten, dat is nog een beetje zoeken. 'Van horen zeggen' vallen de maten nogal smal, dus nam ik geen risico en maakte een maatje 122-128, weliswaar aan beide kanten een centimeter ingenomen. Het rokdeel is een iets schuiner uitlopende A-lijn, eveneens een 8-tal cm ingekort. Waarschijnlijk had een maatje 110-116 dus ook prima gekund.
Miauw!

PS: Geweldig hard bedankt om voor mijn creaties te stemmen op de Compagnie M wedstrijd! De concurrentie was ijzersterk en groot was dan ook mijn verbazing dat ik nog net de 5de prijs wegkaapte met de vintage Mara-shirt. Joepie! Als je om inspiratie verlegen zit, neem dan zeker nog eens een kijkje tussen alle deelnames, want er zitten echt pareltjes tussen!

8 opmerkingen

  1. Schoon poezeke ;)
    Ik zal dit wijselijk maar niet aan dochterlief tonen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allé hop, laat die productie vanaf nu maar komen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog eens een dikke dikke proficiat met de wedstrijdwinst! En ik kijk al uit naar je volgende SVDHZ'jes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja echt mooi!! En nu bent ge vertrokken... Op naar het volgende :) ik stuur je alvast een bovenstuk :)))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi jurkje ... je zal dat nog veel maken ;-) en bravo!

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.