Geveinsde poezenliefde

donderdag 4 september 2014

Het poezenkleedje dat ik eerder maakte, kreeg er een zusje bij: het poezenrokje! Onze oudste (en eigenlijk ook onze jongste) dochter is dol op deze beestjes, toch als deze van de niet bewegende, grollende, kroelende of miauwende soort zijn - ironisch genoeg is het kind doodsbang van levensechte poezen (of honden, of konijnen, of ... - maar niet van spinnen, kevers, wormen, of andersoortig ongedierte), maar dat terzijde. Toen ik deze stof  (Kokka, Poes bol blauw) spotte bij een blitzbezoek aan Julija (de bakstenen versie is echt gevaarlijk dicht bij mijn werk, en dus passeer ik daar af en toe heel toevallig), zag ik daar meteen een rokje in. 
De stof is eerder van het canvasachtige soort, en dus zocht ik een model dat goed tot zijn recht komt met een stevigere stof. Zij maakte het rokje Pauline uit Zelfgemaakte kleertjes 2 al meerdere keren en bewees met dit exemplaar dat canvas een topkeuze is. 

Ik toog aan het werk. Ik nam maat 4 jaar over voor mijn 5-jarige. Qua breedte moest dat net passen, qua lengte mocht het wel wat korter dan de naar mijn mening nogal zedig uitgevallen exemplaren in het boek. De knoopsluiting achteraan verving ik net als @Yane door een blinde rits in de zijnaad. 

En dat zal ik geweten hebben. Bij een eerste pasbeurt (waarbij het rokje in feite volledig omgezoomd en al klaar was) bleek het rokje toch nog wat te ruim (dus toch nog tornen om knopenelastiek toe te voegen - waarom in godsnaam ben ik zo lui om dat niet ineens te voorzien), maar wat erger was, ik trok de rits kapot. Kleine tegenslag. Maar hé, in plaats van het ding in een hoekje te smijten om nog een half jaar te laten stof vangen, heb ik die rits meteen vervangen. Flink é.
Gouden paspel om mijn recent ontloken goudkoorts te bedwingen. 
Een kleine vraag aan de zelfgemaakte kleertjes 2-kenners: de achter- en de voorkant van het rokje zijn, in mijn versie precies hetzelfde (met 2 patroondelen, nl. voorpand 2x aan de vouw en voor-platstuk 2x aan de vouw ben je klaar), maar is dat nu de bedoeling?! Op de patroontekening lijken achteraan maar 2 stolpplooien te staan, en staat ook precies 2 stukjes elastiek in de tailleband. In de uitleg, wordt die elastiek nergens meer vermeld, en gaat men ook uit van 3 plooien, zo lijkt mij. Onduidelijkheid troef. Dus deed ik maar gewoon lekker mijn eigen goesting. 

Het bijpassende vestje vond bij Lola en Liza.

26 opmerkingen

  1. Chique! Die stof valt inderdaad super mooi zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hier ook nog een poezenstofje in de kast... Leuk rokje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. My daughter would have squealed with joy to get a skirt like this! She is a cat lover. Love the pleats, the flat yoke and the piping detail.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die dochter van u begint fotomodel allures te krijgen! Schitterend, ben fan! En van het rokje ook, maar dat had ik al gezegd he :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. moh zie wat een toffe rok! Met je boekvraag kan ik je niet helpen. Ik bladerde alleen eens door boek 1 en snapte niet veel van die uitleg :D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig in dit poezenstofje.. uw dochtertje is een echt supermodelleke !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Naais! :-) En en het modelleke doet dat erg goed! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. schoon!! maar met de vragen da ge hebt over het boek kan ik u nie helpen he... ik heb daar altijd hetzelfde mee voor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel tof! Heb het boek (uiteindelijk) ook net gekocht. Dat rokje stond al meteen op mijn lijstje. Stofje ligt al klaar met eenzelfde idee van jurkje-voor-de-kleinste-en-rokje-voor-de-grootste-exemplaar...
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel tof! Dat poezenstofje is inderdaad perfect. En een paspel maakt het toch net even af he?!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi! Hier nog een die graag getekende poezen ziet maar van de echt toch liever wat afstand bewaart :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Knap rokje! Jij hebt toch geen uitleg nodig van een boek, stolpplooien kan je waarschijnlijk al met je ogen toe maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Schoon! Helemaal goedgekomen! Ze zal er lang plezier van hebben!
    En wat een mooie foto die laatste!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo schattig en het vestje past er echt perfect bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie kleur heeft de stof. Harstikke goed gelukt in combi met de paspel.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig! Ik val voor het blauw van de stof en die poesjes doen de aaibaarheidsfactor gewoon stijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Stoffen die niet meer voor mijn dames kunnen dien, maar die ik wél mooi vind. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Doorzettingsvermogen wordt altijd beloond ! Hier het bewijs !

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb het boek ook maar heb er nog niets uit gemaakt,vind het moeilijk uit gelegd ....

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi! Hier ligt een onafgewerkte Pauline, maat 4 jaar die véél te breed is voor de zesjarige smalle dochter. 't Zal een meerjarenproject worden. ;-) Maar ik vind het zeker een tof patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Aha nog een rokjes-poezenliefhebster, we zouden een clubje moeten oprichten ;-))

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.