Laure, op zijn kop

maandag 13 februari 2017

Straight Grain's nieuwe patroontje is u vast niet ontgaan? Laure, een qipao jurkje met verschillende mouw en kraagopties. Eerlijk, toen ik dat zag staan dacht ik een Qi-quoi? Het ligt wellicht aan mijn gebrek aan algemene kennis, maar voor mijn part had het even goed kunnen gaan om een kleedje met open rug, beensplit of een ander exotisch detail. 

Blijkt dat de qipao-stijl dateert uit het Shangai van de jaren 1920. Kijk, zo leert een mens weer eens iets bij. *dank je wel An ;)*. 
Het meest kenmerkende detail is wellicht het opstaande kraagje en het assymmetrische voorpand. Nu herinnert u zich heel misschien nog deze post waarin ik mijn aversie tegenover opstaande kraagjes uitsprak. Opstaande kraagjes, dat zit bijna in dezelfde categorie als rolkraagjes - béh, echt, sorry, in quasi geen enkel geval te verantwoorden tenzij misschien als camouflage voor een gigantische zuigvlek of zo. En dan nog, er zijn altijd alternatieven in de vorm van sjaals en dergelijke. Maar goed, we wijken af.
Eerlijk is eerlijk,   Laure bracht mij kraagsgewijs toch al serieus aan het twijfelen - en dat op zich is al een geweldige verdienste, maar voor de eerste versie kon ik me er toch nog nét niet toe aanzetten het kraagdeel uit te knippen. Dat assymmetrische detail daarentegen, dat moest er bij in. Ik negeerde dus flink de kraagstap en bracht paspel rondom de halsopening aan om dat detail in de verf te zetten. Eén en ander had tot gevolg dat ik wat moest puzzelen om de voering mooi aan de halsopening te bevestigen, maar wat zou naaien zijn zonder puzzelen (ahum ;)).
Het stofje kocht ik bij Bellelien (Wanderlust Sky, van Mona Luna) en kon geen betere bestemming krijgen. Jammer wel dat ik na het knippen van het voorpand besefte dat de vogels op de stof in werkelijkheid niet bezig waren aan een duikvlucht, noch aan andere acrobatische toeren, maar dat ik het gewoon ondersteboven knipte. Oeps. Ik trok de lijn dan maar bewust door naar het achterpand :) Ach, de lieve mensen op IG vonden het alvast niet storend. U wel?
Qua maat naaide ik voor Janne een 6 jaar met breedte 4 jaar. Ik weet wel dat er altijd het omgekeerde wordt aangeraden, nl. kijk naar de breedtemaat en pas dan de lengte aan. Ik ben eigenwijs, en heb zo mijn eigen logica. Als je enkel verlengt ter hoogte van taille of rokdeel maar verder de verhoudingen van een kleinere maat behoudt, dan lijkt het mij dat de oksel vaak te hoog komt en gaat snijden onder de amen. Been there, done that, en dat is meteen kleedje verwijzen naar de voddenzak. Niet zeker of de naaipolitie het met mij eens zou zijn, maar voortaan doe ik het dus zo, en voorlopig werkt dat prima. 

Janne was in top-poseervorm, en dus zijn er véél foto's. 


En kijk eens naar die deugnietenblik in de laatste foto. Tss.
Laure, wij zijn fan!

22 opmerkingen

  1. oh zeg wat een toffe jurk! En wat een deugenietsnoet! En wat lachte ik hard met die zuigvlek-verstopplek :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. superleuke jurk! En had je niets gezegd van die vogeltjes, ik had het niet eens opgemerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. schoon kleedje, ne vogel na boven of naar onder daar gaan we nie moeilijk over doen ee seg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijke jurk en ik zag vooral dat die rode strepen zo mooi doorlopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ook fan, voor mocht je twijfelen na mijn 3 exemplaren. Je bracht me ook aan het lachen met de acrobatische duikvluchten van je vogels. Ach... Waarom zouden we erover vallen, het lijkt iets dat ik ook zou voorheen. ��

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het zo'n mooi jurkje! Die vergissing valt helemaal niet op! Er zit een stralend kind in een parel van een jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt een tof idee, om die kraag af te werken met paspel. Mooi resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Awel, ik hou ook echt niet van zo'n opstaande kraagjes. Voor mij al reden genoeg om dit patroon niet aan te schaffen, dus ik ben, vrees ik, nog wat erger dan jij :-)
    Jouw oplossing vind ik dan weer wel supergoed gevonden, en het stofje is echt de perfecte vondst voor dit patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zalige jurk, ik heb het ook niet voor het opstaande kraagje, maar na jouw jurk te hebbeb gezien overweeg ik toch om het patroontje aan te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke jurk! Dat heb je weer proper gedaan! De vogeltjes in duikvlucht storen niet hoor..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Top-poseervorm, wat een cadeau! Janne is alweer zo gegroeid sinds de laatste keer dat ik haar zag, en ze wordt precies met de dag knapper. Een prachtig kind in een prachtige jurk die ik zo zelf zou dragen. Die stof. Die halslijn. Honderd hartjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooie foto's!! Een prachtig jurkje heb je ervan gemaakt, het staat haar beeldig! En nee, dat die vogels ondersteboven vliegen valt eigenlijk niet op :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zotschoon! Zelfs zonder kraag en ondersteboven ��

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben fan! En had je het niet verklapt had ik het niet eens gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Haha voor de zuigplek! En wat een speciale stof (ja, ik zeg 'speciaal' ;-)) die in dit model van jurk wel erg goed tot zijn recht komt. En dat van die vogels? Nope, ik zag het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. schoon!
    En ik ben ook naar versmallen overgestapt ipv verlengen, dat zit inderdaad comfortabeler voor die smalle gepen van ons :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zooo mooi, Mieke! Ondanks mijn voorliefde voor opstaande kraagjes, ben ik ook fan van de kraagloze variant ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. WAUW! Een super mooie Laure!
    Maten aanpassen ga ik ook eens op jouw manier toepassen want ik start altijd bij een kleinere maat en verleng. Ik kijk uit naar de dag dat Lien in standaardmaten past ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Grappig! Dat heb je mooi opgelost! En die duikende vogels zou ik in geen 1000 jaar opgemerkt hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. YOu are such a rebel :P I really like this collar-less version. The fabric is divine!

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.