Hoera voor Ume!

dinsdag 15 januari 2019

Wat een ontdekking, dit patroon! Het is natuurlijk niet dat ik het niet kende, want alles wat An van StraightGrain uit haar mouw schudt belandt per definitie in mijn (reële en/of virtuele) patronenkast. Sommige patronen zijn van die must haves en de Ume is er zeker één van :)

Alleen had ik nog niet de moed om eraan te beginnen. Hemdskleedjes, ja, dat is gelijk hemdjes, maar dan in 't lang. En hemdjes dat associeert deze dochtermoeder met moeilijk en vooral véél werk.
Maar mijn meisjes worden ouder, en vooral Jolien is de 'zo veel mogelijk zwier'-fase een beetje voorbij. Hemdskleedjes zijn dan het perfecte stoere en hippe alternatief. Dus ik toog na veel getalm en een sjot onder mijn gat door deze versie toch aan het werk.
Ik diepte een stofje op uit mijn voorraadkast, gekocht ooit bij Bellelien (en nog in sale in de turquoise met gele variant zag ik :)) met altijd al een hemdskleedje in het achterhoofd, dat ook op de goedkeuring van dochterlief kon rekenen.
En toen begon ik aan avondjes slow sewing. Ik besloot om - m.u.v. het borstzakje - voor alle opties te gaan. Als je het dan toch doet, doe het dan goed ;) De stof gebruikte ik met veel gepuzzel op tot op de allerlaatste centimeter. De polosluiting en de schouderpas knipte ik op de schuindraad.
Ook de knoopjes komen uit mijn voorraadkist, ik denk dat ze nog dateren uit de tijd van de Petit Pan winkel op de Nationalestraat.
Na nog meer getalm en de feestdagen vond ik dan eindelijk een streepje daglicht om wat foto's te maken. Jolien is er doodcontent mee en de volgende hemdsjurk voor mijn oudste staat al op de planning (al is planning een heel relatief begrip, dat begrijpt u). Hehe, mission accomplished. 

Oh ja, en toen ik toch bezig was deed ik maar meteen van tweevoud. Efficiënt en al. Maar die foto's zijn voor een volgende keer ;)


13 opmerkingen

  1. Toppertje, toch, die Ume! Ik heb door uw exemplaar hier ook die schop onder mijn kont gevoeld. Ik heb nog wat schone SYAS liggen met dat patroon voor ogen. To be continued... 😀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat uw kont niet te blauw ziet ;) Jij maakte ook al veel prachtige exemplaren!

      Verwijderen
  2. Oh die blijdschap op haar gezicht! En wauw zeg, wat is Janne veranderd. Het kleutertje is helemaal weg uit haar gezicht :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ben ik blij dat ik u dan die sjot gegeven heb, want ik zie dat graag, die hemdjurken! En dat stofje is er eentje waar ik ooit met heel veel moeite aan weerstond, dus ik vind 'm prachtig, deze ume! Benieuwd naar meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooimooi! En die nr 2 ziet er ook al veel belovend uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie Ume! Je ziet op de foto's duidelijk hoe gelukkig ze er mee is!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi patroon, mooi stofje, prachtige jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Miljaar, mijn derrière staat blauw. Ik maakte er nog altijd geen, en zeggen dat ik dat patroon dus geknipt meehad op naaiweekend. Zucht. Auw. Maar schoon, o zo schoon ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Waw! Prachtig! Ik maakte ook nog geen Ume, om net dezelfde reden als jij. Al dat werk... Maar ik peis dat ik er toch eens aan ga moeten beginnen, als ik dat zo zie.

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.