Petal pouch van Noodlehead in waxed denim

dinsdag 22 januari 2019

Voor mijn allerliefste en zéér gewaardeerde poetshulp maakte ik een klein eindejaarspresentje. Eindelijk maakte ik tijd om aan de slag te gaan met die gestreepte handgewaxte denim (en ook eindelijk te koop online!), en efficiëntie ten top, ik testte ook meteen nog eens een patroontje van Noodlehead.
Het werden twee eenvoudige ritstasjes, de petal pouches, die komen uit het boekje 'Everyday Essentials', maar ook in pdf te koop zijn op de website van Noodlehead. De kleine maakte ik uit de gewaxte jeans, de grote werd een streepjesversie.  Een marine-duo zeg maar.
Die stof, daar ben ik verliefd op. Ze heeft een lichte honinggeur als ze iets warmer wordt. De stof komt heel stijf af de rol, omdat ze helemaal verzadigd is van bijenwas. Maar wanneer je ermee werkt wordt ze vanzelf zachter en krijgt zo'n toffe 'used' look. Hou je toch niet van kreukels op bepaalde plakken, dan kan je de stof een beetje verwarmen met je strijkijzer bijvoorbeeld (gebruik wel bakpapier!) zodat de bijenwas zich opnieuw beter verspreidt.
Om het net echt te maken bevestigde ik met een paar kleine holnieten het k-bas logo op het tasje. Het patroontje is heel tof, die ronding in de rits geeft wel echt het speelse effect.

Ik kan wel meteen een paar tips meegeven: 

1) In het patroontje werk je de rits aan één kant af met een tabje. Ik deed dat ook met de (stevige) buitenstof en dat was niet echt het beste plan, want dat geeft een plaatselijke verdikking wanneer je de zijkanten dichtnaait waar je niet zo gemakkelijk voorbij geraakt en ook niet zo mooi uitgeduwd krijgt na het keren. Heb je gewone katoen, dan kan het wel uit die stof.
2) Ik zou volgende keer toch opteren voor tabjes aan beide kanten van de rits. Het voordeel van slechts 1 tabje is dat de rits en dus het tasje veel verder open kan. Maar het oog wil ook wat, en een tabje aan slechts 1 kant geeft een assymetrische touch aan de tasjes, en ergens stoort me dat dan toch.
3) De positie van het logo was niet zo geweldig doordacht. Plaats dat best iets boven (en niet ter hoogte van, zoals hier) de neep die je naait om de diepte in het tasje te brengen. Zo ver was ik uiteraard pas nadat het logo erop stond.


3) En nu spreek ik helaas ook uit ondervinding. Knip de ronding niet te dicht bij de naad bij. Ik ging mijn naden nogal enthousiast met de kartelschaar te lijf, wat resulteerde in ritstape die rafelde en een rits die dus loskwam uit de naad. Dat was nadat ik het keergat dichtte ;) Textiellijm to the rescue en het valt niet eens meer op!

Al bij al was de ontvanger wel heel tevreden. En daar doen we het toch voor ;).






2 opmerkingen

  1. Ik heb ze in het echt gezien en deze tasjes zijn zooooo mooi! Merci ook voor de tips. Dat van die symmetrie willen bij ritstabjes is iets wat ik heel herkenbaar vind ��. En de plaats van het logo vind ik ook een goeie om te onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.