Cosmosbloemen

woensdag 29 juli 2015

Ik zou een maand blogpauze nemen. Dat was het voornemen - een beetje rust inplannen, vakantie nemen, zalig nietsdoen, een beetje naaien, misschien, maar niet volgens een vooropgesteld plan.

Het werden 28 dagen. En er sloop toch iets van plan in. Als Bambiblauw nieuwe paneeltjes uitbrengt, en je krijgt de kans er daar eentje van te verwerken, wie zegt er dan nee? Ha, ik niet, nee zeggen tegen prachtig mooie stof is nu niet bepaald één van mijn specialiteiten. 
Plantkunde is ook niet bepaald één van mijn specialiteiten, dus als ze daar bij Bambiblauw zeggen dat de roze bloemen cosmosbloemen zijn, dan geloof ik dat direct. Maar al was het onkruid, het kon me nog niet deren, want ik mocht aan de slag met de meest intense kleurenpracht! 

In een opwelling beloofde ik de stof aan mijn 4-jarige. Dat had ik niet moeten doen, want het kind ligt nu nog in een hoekje te kniezen omdat het jarige nichtje Elena uiteindelijk met de stof aan de haal ging. En dat ligt aan mij ja, soms zie ik het plots niet meer bij de ene, maar wel helemaal bij de andere. Mijn oprechte excuses lieve Janne, maar wees niet bevreesd, mama heeft nog meer dan genoeg stoffen in de kast liggen die helemaal Janne zijn.
Het stofje heeft dezelfde samenstelling als de zwanenstof die ik hier gebruikte. Zijdezacht dus, met een satijnbinding voor subtiele glans. Delicaat ook wel, dus wees verstandiger als ik en ga aan de slag met microtex naalden, en probeer het tornen te beperken - moest dat niet altijd al één van uw betrachtingen zijn. 

Voor het kleedje gebruikte ik het (gratis!) Saudade Sundress patroon van StraightGrain, een tip van mevrouw Khadetjes, en in dank aanvaard. 
De plooien bovenaan geven het kleedje net dat ietsje extra. Het ziet er chic en ingewikkeld en gesofisticeerd en al uit - het soort van effect waar je bewonderende blikken mee oogst als blijkt dat  jíj dat maakte - maar het is poepsimpel om te maken - maar laten we dat gewoon voor ons houden. Ik hou vooral van het 3D-effect als je van opzij kijkt. 

Achteraan sluit het bovenstukje met een knoopje. Voor het keren van de schouderbandjes probeerde ik de truc met het rietje en de priem (of satéstok of wat dan ook) eens uit. Mevrouw Spiegelstiksels, bedankt voor het delen van zo'n geweldige tip! Gedaan met gesukkel ende gevloek, voortaan keer ik lintjes in een handomdraai, en dat is dus echt niks overdreven! 
Eerlijk is eerlijk, het kleedje hing een week op de kapstok in de huiskamer, en het had niet de de wow-factor die ik ambieerde. Maar toen Elena het aantrok... viel alles op zijn plaats. 
Dat snoetje. Is ze niet om op te eten?

Deze en nog 5 andere paneelstoffen, in katoen én tricot, vanaf vandaag verkrijgbaar bij Bambiblauw!





27 opmerkingen

  1. Pittige meiden, die Elena's ;)
    Heel mooi jurkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schoon toch, t zijn de details die t hem doen eh, de plooitjes, de stof van de lintjes en het beleg...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar had ik precies toch een zeer helder moment, het resultaat is gewoon schoon jong!
    -schaterlach voor dat kniezende sukkeltje ;)-

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohh, deze zijn bijna nog mooier dan de echte cosmea's in mijn tuin! Het zal dat snoetje erboven wel zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat snoetje... geweldig! en inderdaad het stofje komt helemaal tot zijn recht eens het model het kleedje draagt :-)
    welkom terug na een maand pauze terug :-) blij dat hier weer af en toe iets gaat verschijnen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel erg mooi! Het is haar op 't lijfje geschreven. (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die bloemenpanelen, ze zeggen mij dus niets he. Maar eerlijk jong: die Elena straalt erin!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het toch behoorlijk wauw hoor! Supercute, je hebt er echt iets schoons mee gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. WAUW, het kleurrijke stofje en zonnige patroon zijn voor elkaar gemaakt. Spijtig voor Janne, maar toch de juist keuze voor Elena!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Whoaaa super mooi, Mieke! Ideaal stofje voor een Saudade. En dat kleine meisje van jou... Om op te eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. heel mooi geworden. En wat leuk dat je dat er in blogland zo heel erg vele mooie stofjes verschijnen van bambiblauw! Dit is alvast een toppertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk. Kleine Elena straalt er helemaal in!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben KEI hard fan van dit stofje, maar dat wist je al. En ik wil ook een Saudade jurk, voor mijzelf, nu! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zie ze schattig wezen in haar mooie blauwe bloemenjurkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Every now and then I would look at something I just finished sewing thinking it looked so different to what I imagined, wondering if it was a waste of time and fabric... And then R would put it on, and Phew! - magic! It is such a cute dress! The pleats at the front is such a lovely detail. This fabric looks wonderful as a dress for a little girl. And what little girl could ever resist the sateen 'shine; as my daughter calls it ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Als ik dit zie, begint de zon hier automatisch te schijnen (terwijl in realiteit de regen met bakken uit de hemel valt! ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat is een eye-catcher van jewelste, Mieke! De details passen perfect, die plooitjes, de kleuren, de lintjes <3 <3 zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik zou het patroon niet zelf uitgekozen hebben, maar het resultaat is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het is super mooi geworden! En Elena schittert nogal, zo schattig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind het anders toch echt wel een knaller!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. da's ook een heel schoontje van bambiblauw,
    en het kleedje vind ik ook geweldig!!!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Die plooitjes zijn echt heel tof; Janne is terecht jaloers!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Die plooitjes zijn om bij weg te smelten!

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.