Color your life - lentekleed nr. 2

zondag 15 februari 2015

Toen ik eenmaal in lentejurkjesmodus zat, breidde ik er nog een vervolg aan. Soortgelijk recept: een aanpassend lijfje en rimpelrok (stof voor durf-het-zelvers 1) in een prachtig stofje. Dit stofje kon ik bemachtigen toen An  haar stoffenkast uitmestte. Het heeft een kleurenpalet om u tegen te zeggen, instant lente!

Deze keer tekende ik kapmouwtjes aan het bovenstukje, met behulp van deze tutorial.
Onderaan opnieuw afgewerkt met biais.
Ik veroorloofde me een klein folieke rond de halsopening. Ik stikte een biaisstrook rondom rond, en gebruikte mijn alfabet om er een subtiel 'merkje' op te borduren in dezelfde kleur als de biais zodat het niet te hard zou opvallen. Nu heb ik nog niet zo veel ervaring met dat alfabet, en ben ik zo niet zo'n test-test-mens (of had u dat al door) dus ik deed dat meteen op de strook die nota bene al op het kleedje vastgestikt was. Het viel toch een beetje groter uit dan ik voor ogen had, en dus sloeg de twijfel toe. 
Het gemakzucht won het van de twijfel, want dat merkje weer verwijderen zou betekenen elke letter apart lostornen, al die mini steekjes. En dan wellicht een geperforeerd kleedje ook. Dus het bleef. En eigenlijk vind ik het wel lekker chic, precies 'echt', nu ik wat gewend ben.
Ik kocht in de solden bij wildstore nog een paar laarsjes (Kanjers) die volgens mij helemaal lente-proof zijn. Wat een service trouwens daar! Ik kocht eerst een maat te groot, en die werden gewoon weer aan de deur opgehaald en gratis vervangen, vanuit Nederland nog wel. I like!
Het JBC-vestje past ook bij dit kleedje.
De kleur spat nu vast van uw scherm?! Is het té? Wij vinden van niet.

Anna (en Elsa)

vrijdag 13 februari 2015

Voor originaliteit een dikke nul en de prijs voor beste afwerking zullen we er ook niet mee winnen - *understatement* maar in haar nopjes is ze er wel mee, onze prinses Anna.
Toen grote zus van haar meter een écht gekocht (op de ladder der coolheid van mijn vijfjarige staat dat enkele treden boven zelfgemaakt) Elsa kleed kreeg  haalde ze het in haar hoofd dat ze wel een zus Anna nodig had. Enter kleine zus die daar geen fundamenteel bezwaar tegen had. Gelukkig is Janne zich nog van geen coolheidsladder bewust en mocht ik mijn gangen gaan.
Ik gebruikte flockfolie voor alle tierlantijntjes. 
Het kleed is helemaal gemaakt uit rekbare stof: punta di roma voor het lijfje, rekbare voering voor de mouwen en iets dik synthetisch voor het rokdeel. Alleen die gouden biais, die rekt niet mee. en dus vond ik er niets beter op dan een opening te laten op de rug 

Nog een cape erbij en het kind kan waardig aan de zijde staan van Elsa, waar of niet?!


Romantiek in de lente

zondag 8 februari 2015

Nog 40 nachtjes slapen en dan is het zover. Dan is het 20 maart, een hoogdag want ... de start van de lente! Ok, ik loop een klein beetje op de zaken vooruit - een vrij uitzonderlijk iets trouwens want ik werd deze week nog getypeerd als een 'just in time'-type. De nagel op de kop. Dat het geen 'always too late' type was beschouw ik als een persoonlijke overwinning. Maar dat terzijde.    

Terwijl in de tuin nog het laatste restje sneeuw vecht tegen de winterzon, droom ik voor het haardvuur al volop van de lente, en stiekem zelfs al van de zomer. En van daarbij horende blote benen, onder zwierige kleedjes. Ik zag in het najaar bij Studio Elf een stofje dat mijn ogen uitstak. Maar dat ik niet echt zo geschikt vond voor de winter en een hele tijd flink negeerde. In de soldenperiode, en met de lente in zicht, ging ik alsnog overstag voor dit romantisch stofje van Camelot Cottons. Gelukkig, want zeg nu zelf, wat een pareltje!
Kleedjesbijbel nr. 1 aka Stof voor durf-het-zelvers 1 werd er nog eens bijgehaald, en gecombineerd met de V-rug uit kleedjesbijbel nr. 2 aka Stof voor durf-het-zelvers 2
        Het rokdeel werd er ééntje met lekker veel rimpels.
Voor dat tikkeltje extra, werkte ik de zoom af met roze biais die volledig naar binnen geplooid werd.
Ik kocht in JBC, uit de nieuwe Maya de Bij collectie nota bene, een vestje in fris lentegroen dat leuk combineert.
Bij Kousen en Karton, de place to be in tijden van kousencombinatie-nood, scoorde ik in de solden voor de koudere lentedagen nog  roze kniekousen. 
Misschien is het niet echt mijn 'gewone' stijl, dit romantisch kleedje. Maar misschien wordt het dan hoog tijd om die stijl eens te herdefiniëren want ze komt er prima mee weg, die oudste van mij. 

De budgetbroek

woensdag 4 februari 2015

Al van mijn eerste steken, droom ik ervan een broek te maken voor mezelf. Eentje die past, en niet alleen in de lengte. De grootste uitdaging is daarbij mijn verhoudingsgewijs ronde poep en smalle taille. Je weet wel, dat peerfiguur.
Daar wil ik trouwens nog wat over kwijt, over mijn peerfiguur. Sinds ik blog en nogal recht voor de raap schrijf over mijn rondingen krijg ik af en toe opmerkingen in het genre van 'maar jij hebt toch een mooi figuur', 'jij bent toch niet dik', 'je hebt toch niets om over te klagen', 'je moet jezelf niet zo neerhalen'. Wel lieve mensen, jullie hebben gelijk. Ik ben eigenlijk best tevreden met mijn lichaam - ok, in sommige zones kan het altijd beter, maar ik lust dan ook wel heel graag chocola, taart, chips, snoep,.. en daar moet je de consequenties van aanvaarden. Ik klaag allerminst. 

Ik stel enkel vast dat de onderstukken in de winkel mij meestal niet goed passen, en dat dat ook geldt voor de standaardmaten in de gangbare naaiboekjes. Meer moet u daar niet achter zoeken. Als er iets is dat je (stilletjes aan, er komt ook wat trial en error aan te pas) leert met kleding maken voor jezelf is het waar en hoe je afwijkt van de 'gemiddelde verhouding'. En dat is prima. Een gemiddelde is ook maar een gemiddelde, en dus een optelsom van vele afwijkingen gedeeld door het aantal afwijkingen. Dus mensen, omarm de afwijking! 
Voor mijn eerste échte broek had ik mijn oog laten vallen op de Thurlow Trousers van Sewaholic. Ik besloot een testversie te maken uit een coupon van jawel, 8 €. Ik was er net aan begonnen toen ik deze post las, en de moed zakte mij al wat ik de schoenen. Maar wonderwel verging het mij heel anders, en ondervond ik geen problemen met de werkbeschrijving. Al was ik blij dat ik voor mijn eerste echte gulp wel een extra hulplijn ter beschikking had van de naaijuf. De maatvoering is inderdaad aan de ruime kant, dus volgende keer mag daar nog een maatje af. In zijn gehele ben ik tevreden, voor een eerste keer, maar de fit is nog niet pérfect. 

Als zij de koude trotseert in topje en rok voor een aan-foto, dan kan ik ook wel wat regen aan, nietwaar?
Want ik leerde bij deze broek weer een nieuwe afwijking kennen. Jawel. Ik heb niet enkel stevige bovenbenen, ik heb ook vooruitstekende bovenbenen, ha. Dat creëert een stofoverschot boven de bovenbenen, dat volgende keer nog weggewerkt moet worden. 


De paspelzakken staan wat open - tja, je hebt een ronde poep of je hebt er geen - en ik overweeg ze nog toe te naaien. Want zeg nu zelf, welke vrouw steekt er dáár nu eigenlijk werkelijk iets in.
Maar voor een broek van maximaal 8€ + rits + schuifknoop + draad/naald = 15 € ben ik dik tevreden!

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.