Als muziek in de oren...

zondag 6 juli 2014

Hoe mooi kunnen sommige woorden klinken? Zij daar vond 'poubelle' klinken als de mooiste chanson. Niet dat ik afbreuk wil doen aan de schoonheid van een vuilnisbak Eva, maar ik heb het zelf meer voor "Maëlle". Vrolijk, helder, chic, enfin, net zoals het gelijknamige nieuwe jasjespatroon van IeneMiene.

Jep, ik mocht het patroon ook testen. Blij als een kind was ik, weliswaar een tikkeltje ongerust over de deadline - we vertrekken binnen enkele uren namelijk op reis en mijn naaitempo komt bijlange na nog niet in de buurt van de hare. Maar goed, niet getreuzeld, ik toog aan het werk - af en toe beroep doende op hulplijnen Marleen en Annick om mijn ideeën bij af te toetsen.

Menigeen in mijn omgeving zal het beamen: ik moet zowat de meest kritische mens zijn in de wijde omgeving - een kapper vinden waar ik meer dan 1 keer op een rij naartoe ga, heeft me dan ook 18 jaar gekost. Een patroon testen, waarbij er van je verwacht wordt dat je het binnenste buiten keert, is kritische Mie dan ook op het lijf geschreven. Wat een tegenvaller seg, hoezeer ik ook mijn best deed, het kostte mij bijna meer tijd om een minpuntje te vinden dan het jasje in elkaar te steken*. Dat patroon, ik kan het niet anders zeggen, wat een pareltje!

Mijn opdracht: een tussenseizoensversie met plooien in maat 110. Nu bleek uit de matentabel dat maat 110 aan de kleine kant zou zijn voor de oudste en nog een pak te ruim voor de jongste, dus permitteerde ik mij de vrijheid om een zomerjasje in plaats van tussenseizoensversie te maken, en zowel aan de mouw als onderaan 1 cm extra toe te voegen. Perfect op maat voor Jolien, deze!

Uit mijn stoffenkast duikelde ik een jeans/gabardine-achtige stof op die ik kocht als alternatief voor de bloemenjackie voor de oudste die ik een paar maanden geleden maakte (Michael Miller, Tatami turquoise toen bij de Stoffenkamer). De stof haalde het toen niet bij mijn dochter, maar nu zag ik mijn kans schoon er toch nog een jasje uit te maken - zonder inspraak deze keer. Als contrast gebruikte ik een nepleren biesje aan de kraag en van die chique vintage-lookalike leren knopen (waar ik al een tijdlang een geschikt projectje voor zocht). Om toe te geven aan mijn recent ontloken strikjesdrang - wellicht aangestoken door Esther - werkte ik af met (nep)leren strikjes op de mouwboorden. De voering is een stof van Lotta Jansdotter (Sarsparilla Florine), waarvan ik eens een coupon kocht bij Julija's.  
Ik ben er geweldig blij mee, met dit jasje. Dat merkt u ongetwijfeld aan de hoeveelheid foto's. Sorry, keuzestress en al.
Net als andere patroontesters, voegde ook ik zakken toe in de zijnaad.
Eenvoudig aan te passen, en toch steeds een zakdoek bij de hand.

Must have, dit patroon. Heldere werkbeschrijving, perfecte maatvoering, en gewoon, zo erg Maëllig mooi!

Het zal enkele weken stil zijn op deze blog, ondergetekende trekt met man en kinderen naar Finland. Herbronnen en zo. Nadat de Marimekko-winkel werd leeggeroofd welteverstaan.

* Dat is een klein tikkeltje overdreven, want dat er geen zakjes voorzien werden in dit patroon, vond ik wel een ieniemienie klein minpuntje. Maar daar blijft het dan ook bij.

31 opmerkingen

  1. Schoon, heel schoon. *stilte* ♥ de stoffen én de strikjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig zeg! De stoffen zou voor mezelf willen ... Ik ben er bijna, nog even verder werken aan de voering. De knopen moeten nog gevonden worden. Dan zit jij al in Finland denk ik. Waw, dat wordt ongetwijfeld een prachtreis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh zo mooi ... Dat stofje en die strikjes echt super! Ideaal voor zomers weertjes ennnnn een fijne vakantie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi, alles past bij elkaar. Fijne vakantie in Finland en hopelijk komt het jasje niet uit de koffer en heb je goed weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tof dat je ons laat mee genieten van het mooie jasje.Ik vind de binnenvoering ook leuk.Geniet van jullie vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, prachtig jasje. Love the retro toets!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, die is mooi! En je snapt dat ik wild ben van de strikjes! Een hele fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oi joi, this is so adorable and stylish! Have a nice time in Finland, we just came home from Mallorca and fortunately the weather here had changed better and warmer during our trip :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks krista! We arrived in Helsinki with 26 degrees Celsius, not bad, right?!

      Verwijderen
  9. Ik vind het zalig om de combinatie te zien tussen een 'zoet stofje' en een mega coole chick, samen knalt dat! Veel plezier op vakantie en tot binnenkort!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Poubelle en Maëlle, het rijmt wel hé!
    Het is een hele mooie Maëlle geworden, echt leuk. De mijne is pas vandaag geknipt en zal pas dinsdag gestikt kunnen worden. Over deadlinen gesproken, pfff...
    Fijne vakantie, tot binnenkort!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het rijmt! Mss was je onbewust aan t wachten op maelle en dan al maar gesetteld voor poubelle ;) benieuwd naar jouw versie! Tegen de deadline, beetje spannen houden é

      Verwijderen
    2. Oke, klaar! Met serieuze knoopsgatenstress erbij....

      Verwijderen
  11. Oh 't is supermooi geworden !!! Heel lief en toch stoer met die short en (supercoole!) sneakers eronder! Veel plezier op vakantie !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh this is gorgeous! Mieke, what pattern did you use? I don't understand a word hahaha But love seeing what you create!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks jenya! This jacket is a testversion for the pattern called "maëlle" from An Hoens who blogs at ienemiene.blogspot.be. Soon to be released and I would, even for a non-dutch speaker high recommend it. Very thorough step-by-step instructions illustrated with lots of pictures!

      Verwijderen
    2. Sorry, that should be: iene-miene.blogspot.be!

      Verwijderen
  13. Wat een pareltje is deze geworden! :-) Ik vind de strikjes en ben er stiekem jaloers op! ;-) Waar heb je ze gehaald? Mijn versie is ook bijna klaar... dus ge doet dat wel goed met deadlines en al ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Benieuwd nar de jouwe! De strikjes maakte ik zelf uit een neplederen lint van de veritas waar ik ook het biesje uit maakte. Super simpel!

      Verwijderen
  14. Heel geslaagd! Met een pareltje van een stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel erg mooi!!! En ik zag al veel mooie versies passeren, dus misschien durf ik het ooit wel eens proberen :-) veel plezier op reis!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi! De combinatie van de stof en de nepleren strikjes, erg mooi! Fijne vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Stijlvolle meid met een prachtig jasje! Super gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.