Slim fit

maandag 12 mei 2014

Vorige week kon ik het zwierrokje, eindelijk, van het to-do-lijstje afstrepen. Een grootser project dat al maanden (in het geheim) bovenaan dat lijstje prijkte, was een hemd voor manlief. Recht evenredig met de maanden waarin dat hemd werd achteruit geschoven, steeg ook de tegenzin om eraan te beginnen. Ik kan wel zeggen dat begin vorige week dat project monsterlijke proporties had aangenomen in mijn hoofd (dat het uiteindelijk niet zo'n zomerse uitvoering is geworden, heeft dan ook alles te maken met dat het eigenlijk een kerstcadeautje had moeten worden. You get the picture). 

Maar dan geheel ongepland was de man een weekje van huis, en hij was bovendien ook nog jarig die week, en dus schoof ik alle excuses aan de kant en maakte er werk van. En weet je wat, het was bijlange niet zo erg als dat ik het me inbeeldde.
Dat hemd dus. De stof is de Woolf marine van lifestyle collectie van Liberty en kocht ik bij Perles and co. Hoewel het gewone katoen is, heb ik toch de indruk dat ze niet zo fel kreukt als andere katoentjes waar ik al mee werkte. Of het moet aan de print liggen dat het niet zo opvalt. Het patroon komt uit de knipmode 11/2013. Nadat ik deze versie bij Eva zag passeren, was ik overtuigd. Ik hou niet van tenthemden, zeker niet voor een eerder smalle lange man. Wij zijn voor de "slim fit"!

En slim fit is het geworden, want met geheime projecten komt ook dat opmeten op voorhand er niet bij was. Ik pakte het best passende hemd uit zijn kast en vergeleek de maten met het patroon. Uiteindelijk werd het een maat 52, in de lengte verlengd met 3 cm. Ook de mouwen verlengde ik met 2 cm en versmalde in naar het einde toe naar de kleinste maat. Spannend hoor, dat moment waarop hij het paste! Maar het past! - Ok, eerlijk is eerlijk, misschien opteer ik volgende keer toch voor een maatje groter, om aan de borstkas iets meer ruimte te hebben, en het bovenste knoopje - in het zeer uitzonderlijke geval dat er een das aan te pas komt - dicht te kunnen knopen, maar verder ben ik heel content. En hij ook.
Aan de knopenpat, vouwde ik de stof zo, dat er precies een biesje in verwerkt zit. Dat is een klein folieke, leuk toch. Verder hield ik de afwerking sober - volwassen enzo, en hopend dat mijn hard labeur dan ook gedragen gaat worden.

Schoon getailleerd achteraan
In den hof durft hij er in alle geval al mee buiten.

30 opmerkingen

  1. Ik laat dit best niet zien aan mijn man, hij zaagt mij de oren van mijn hoofd voor een hemd 'want jij maakt nooit iets voor mij'... :-) Knap, echt super gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. amai dat zie ik nog niet zitten super!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je 'zorgen' zijn voor niets geweest. Het is prachtig geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hé, dit is echt een heel mooi hemd geworden! Het stofje is prachtig en de afwerking is super... alleen maar in den hof mee komen, dat zal wel niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is knap zeg! Ben je tevreden over de service van Perles&Co?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel tevreden! Ik denk dat ik er nu twee keer bestelde. Weinig verzendkosten (zelfs internationaal) en op een paar dagen geleverd!

      Verwijderen
  6. Geweldig! Schoon gedaan!
    Ik ga jullie kopiëren, ik bereikte gisteren een akkoord over de stof ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Joehoe! Ik deed met de stof lekker mijn eigen goesting ;)

      Verwijderen
  7. Perfect fit, als je 't mij vraagt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hij zal wel verder durven gaan zeker met zo'n schoon hemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig hemd! Perfect fit! Een hemd staat hier ook nog op de planning, we zullen er eens werk van maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw ! Superschoon ! Natuurlijk durft hij hiermee buitenkomen ! Komaan, pronken ermee ! Zeg dat ik het gezegd heb ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, dat heb je goed gedaan! Mooi! Hij durft er mee in de tuin én durft hem te laten fotograferen én op het WWW te komen! Dan vindt hij het hemd zeker geslaagd!
    Zo'n hemd wil ik ook wel eens maken voor mijn man.
    Gelukkige verjaardag voor de husband!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. knap gedaan! Ik durf er niet goed aan beginnen, die van jou is zeer geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel knap! Dat zal zeker gedragen worden hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Schoon seg !!! Ik heb zoiets nog niet op mijn lijst staan... daar kruipt teveel stof in naar mijn goesting ;-) ...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Knap zeg, dat hemd! Ik sloeg, met instemming van Broer, al een stofje in voor een zomerse kortemouwenversie. Dat biesje aan de voorkant vind ik super geslaagd. Pinpinpin!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi zeg, ik krijg bijna goesting om er ook aan te beginnen.ik heb alleen schrik dat dat super veel werk is...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. fantastisch! maar heb tot nu toe nog geen goedkeuring kunnen versieren van Vriend om zo'n project voor hem te starten...:-)

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.