Voor (appelen en) peren, in 't dubbel

woensdag 15 oktober 2014

Herinnert u zich deze post? Het is de post met hét shirtje. Het shirtje waarvoor ik even met mijn mond vol tanden voor het scherm zat, me tegoed doend aan een stevige portie eye candy. Naar Riet kijk ik al langer op, de creativiteit die zij uit haar mouw schudt, tjonge. Maar met die post verkreeg ze een idolenstatus. Het bleef dus hangen, daar in mijn hoofd. 

Vorige week werden we dan facebookgewijs verlekkerd op hét nieuwe boek, u weet wel, die 'Zo geknipt 2' geschreven door Riet en Lies . Het water liep mij bij tijd en wijle in de mond, maar ik hield mezelf voor nog flink even af te wachten tot de boekenbeurs. Totdat mij dat wel erg lekkere hapje werd voorgehouden, dat shirt getest door Davina. Daar en toen reserveerde ik het boek bij de standaard boekhandel, waar ik het gisteren ophaalde. Sorry, mijn weerstandsvermogen heeft ook zijn grenzen.

Ik twijfelde gisteren dan ook niet erg lang, al kwam dat kinder-t-shirt  projectje getest door de kinnekes cloots en stannel nog in de buurt. Maar uiteindelijk zegevierde mijn egoïstisch kantje. Moet kunnen, af en toe, toch? 

Qua stof moest ik het doen met wat er in de kast lag. Stevige tricot, wordt aangeraden. Nu zou ik Mieke niet zijn als ik niet af en toe regelmatig lekker eigenwijs mijn eigen goesting doe. Ik vond een koningsblauw strass-breisel in de kast, dat perfect matcht met een sevenberry-katoentje dat ik hier al eerder gebruikte. Stevig kun je dat breisel nu niet echt noemen, maar ja, de kleur is wel héél schoon :). En het middenvoorpand in katoen, waarom niet, als de rest al lekker rekt?

Of dat nu mijn beste idee was, om dat meteen als eerste versie in de strijd te gooien? Ik denk het niet. Dat breisel rekt veel te hard uit aan de schouders. Dat in combinatie met een klein rekenfoutje zo bleek vanmorgen - ok dan, 3 cm is niet meer een klein rekenfoutje - leverde een eerste versie op die wel schoon was, maar veel te hard van mijn schouders zakte. En misschien heb ik dan toch meer gemeen met mijn dochter dan ik dacht want, mooie, maar ongemakkelijke kledij komt ook niet vaak uit mijn kast. 

Deze morgen had ik onverwacht een ochtend voor mezelf en die selfish sewing en het potentieel uit de laat-avondversie smaakte naar meer. Ik had nog genoeg stof over voor een verbeterde versie 2, en duikelde meteen ook een stevige mis-en-plis tricot (Mon Depot) op die wél voldeed aan de stofvereisten uit het boek. Een paar uurtjes later is mijn kast 2 shirtjes rijker. 

Versie nr. 1
Nog steeds niet perfect deze, je ziet op de foto dat de stof op de schouder echt wat te veel meegeeft. Dus als u ook zo'n stofje overweegt, raad ik echt aan dat daar te verstevigen. Dat katoenen middenvoorpand, daar zit wel muziek in wat mij betreft. In deze versie gebruikte ik een tailleband zonder overlapping.

Versie nr. 2
Deze zit qua maat een pak beter, en dat heeft echt enkel en alleen met de stofkwaliteit te maken. Ik volgde het patroon op de voet maar snoeide - onder het motto zet je (peer-)kwaliteiten in de verf -wel een tikkeltje in de taille. Volgende keer verleng ik nog een klein beetje. 

Maar serieus, wat een top patroontje dit. Die "Zo geknipt 2" is zijn geld al dubbel en dik waard - en dan heb ik nog niet eens die prachtige fietstas, dat koffertje, die t-shirtjes, die laptophoes en al de rest van dichtbij bekeken. Dames, een dikke merci!

45 opmerkingen

  1. Oh... nu valt mijn mond open ;). Schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amaaaai seg! Super schoon, ik kan niet wachten tot ik mijn exemplaar heb ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja verkocht!!! Wauw! En dat idee om te combineren mer katoen, heel interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lap, nu MOET ik ook naar de boekenwinkel ;) Echt kei schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zijn twee schoon t shirts seg!!! Ik koop hem op de boekenbeurs ... Zuchtje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. schoon! En die in mis-en-plis stof staat je gewoon formidabel jong!
    Tip voor lubberende naden: naadband! Een soort vlieseline, op ongeveer ne cm op een rol, dat je op de naad strijkt en dan pas stikt! Te koop bij Veritas enzo :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci! En bedankt voor de tip! Moet je dus weten dat ik dat heb liggen é, zo 'n naadband :)

      Verwijderen
  7. Daarvoor kocht ik hem ook! Net als jij met katoenpand in gedachten :-) Blij dat ik zelf niet meer moet uitvissen hoe het best gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. supermooi! maar is dat tweede nu een katoentje of toch tricotje? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een tricot, maar wel van het super stevige soort, dat verwerkt bijna gelijk katoen :) Helemaal in katoen, dat zie ik nog niet helemaal goed komen, maar laat dat u niet tegen houden het eens te proberen é :)

      Verwijderen
  9. Chic ! Ze staan je allebei geweldig !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ging niet plooien... maar vrees dat ik MOET plooien voor dat boek... Echt megaschoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, dat is een snel eerste project uit het boek! Mooie shirts, die staat ook op mijn verlanglijstje om sowieso te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jezus, ik ging hem NIET kopen en hopen om hem te krijgen met mijn verjaardag op 11/11 maar mijn karakter wordt serieus op de proef gesteld... Wat een prachtexemplaren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, mijn karakter ook, verjaar een dagje later. Ik vrees dat ik mij niet zal kunnen inhouden ;-)

      Verwijderen
  13. Amai, knap seg. Ik testte ondertussen al het koffertje. Een uitdaging maar heel leuk om te maken! http://kotkedei.blogspot.be/2014/10/zo-geknipt-2.html

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mieke, I love this top! Well, both of them :) What pattern did you use? I managed to understand sew-along and testing in a few blogs, and I saw kid versions... Oh I hope it is an existing pattern and in a language I understand... OK the selection of languages I understand is very limited, but one can hope ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. (Lol for the languages :)). I'm sorry to dissappoint you, but it's from a new (lovely! - oops, sorry, don't want to make it worse) book with all kinds of sewing projects, in dutch. But! It's a pattern you have to draft yourself using the directions in the book. I don't know anything about copyrights but you could try and get a hold of these directions by sending a very very very nice message at the authors through the facebookpage mentioned above. You never know :) If you need the directions translated, I'm willing to do that :)

      Verwijderen
    2. A ha, that's why there was a reference to Facebook :) I might have to practice being nice then hehehe Thank you :)

      Verwijderen
    3. Not an easy job Jenya, but I'm sure you can manage!

      Verwijderen
  15. ik vind versie 1 mooier dan versie 2 (die ook prachtig is) ... Ik vind het wel mooi dat de halsuitsnijding iets lager komt en wat sleutelbeen laat zien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. O ik ben jaloers! Ik ben het boek gisteren gaan halen, en nu ligt het mij hier uit te lachen, want echt iets naaien zal voor achter de verhuis zijn *zucht*
    Ik vind ze allebei echt super. Dat kleur blauw van dat eerste shirt is inderdaad echt geweldig mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ooohh, vooral versie 1 vind ik super! En ik zoek al zo lang een patroon waar ik een katoenen pand in kan verwerken en dat toch enigszins draagbaar en flatterend is! Concertbloesje voor de harmonie, here you come!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wauw! Ik ben fan van de eerste versie... Heel mooi in dat blauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik wil het boek op de boekenbeurs kopen of winnen...maar of ik zo lang kan wachten als ik al dat moois voorbij zie komen,daar twijfel ik aan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik was gisteren al jaloers, op je boek en op je leuke t-shirtjes ;-) Benieuwd hoe lang ik het duurt vooraleer ik het boek ook bestel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bij het zien van deze 2 shirtjes, heb ik meteen ook mijn exemplaar van het boek besteld! Heel tof gemaakt! En dat katoenen voorpand is een super idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jij bent niet gewoon snel, maar vliegensvlug !!! En vooral héél mooi !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ooooohhh, mooi! Allebei eigenlijk, en wat ik graag een lapje van die laatste gehad ...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ziet er erg goed uit! Leuk patroon zo te zien. En die eerste variant, ik vind hem geweldig hoor! Hoop dat je hem niet in de kast laat liggen, haha

    BeantwoordenVerwijderen
  25. WAUW, netjes, beide versies,
    staat ook op mijn to-do-lijstje
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Allebei heel mooie versies, je brengt me op ideeen...

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.