Over een jas, een sjaal en een rokje en ook over zebra's

woensdag 22 oktober 2014

Stelt u zich volgende scenario even voor: het is herfst, de blaadjes vallen van de bomen, de wind wakkert aan en u bent met uw kroost op pad. De kinderen stevig ingeduffeld in hun prachtige mantels. Plotseling wordt het donker en er valt een eerste druppel. Het begint steeds harder te regenen en de mantel van uw kind heeft geen kap. Niet erg denkt u terwijl u uw kinderen aanmaant hun muts (die ze voorbeeldig en al altijd bij zich hebben) op te zetten. Wat? In school blijven liggen? Niet erg denkt u, u bent de voorzienigheid zelve en heeft voor dit soort omstandigheden altijd een afneembare kap (of twee, of drie) in uw ruime handbagage zitten, toch? Wel, dan is hier een bekentenis, ik niet.

Ja, ik vind ze prachtig die manteltjes zonder kap, maar nee, ik vind ze niet praktisch. Jammer toch, als je al die tijd en moeite in een prachtig zelfgemaakt jasje steekt, dat dan wegens niet praktisch te vaak aan de kapstok blijft hangen? Voor mij is een winterjas zonder kap een no-go. En uit angst voor bovenstaand scenario heeft eentje met vaste kap nog een streepje voor op eentje met een afneembare.

Dus maakte ik voor Jolien een jas, een Jackie, mét kap. Voor de afmetingen van de kap baseerde ik mij op de kap van Lars, die net op de avond dat ik er aan begon - van timing gesproken - door Mamasha (gratis dan nog wel) ter beschikking werd gesteld. Ik paste de kap wel wat aan zodat ze in plaats van de voorziene kraag in de jas vastgestikt kon worden (ik voegde onderaan wat centimeters toe, maar de halslijn zelf werd een flink stuk korter), maar als vertrekpunt kon dat tellen.

Over het jasje zelf kan ik kort zijn. Dit moet zowat het maaksel zijn waarover ik het meest tevreden ben, ooit. Soms ziet het er in het echt, net zo uit als in je hoofd. En heel héél soms, overtreft de realiteit dat beeld. Dit is er zo eentje (dus, ik waarschuw u alvast, er volgt een ware beeldenstorm).  
De buitenstof kocht ik via het facebookgroepje '(s)Toffe Deals' ergens voor de zomer nog. Voor de voering had ik al een tijdlang okergeel in mijn hoofd, en ik had zelfs al een stofje klaarliggen. Tot ik vorige week dit kleedje zag voorbij komen, en plotseling zag ik het helemaal voor mij. Het goudachtige zebrastofje (Golden Zebra Mini van Timeless Treasures) vond ik terug bij Ella en Basiel, net als de houten knopen. Een streepje nepbont aan de kap (De Stoffenstraat) geeft net dat tikkeltje extra 'coziness', vind ik (en dat vond blijkbaar ook zij bij haar prachtige Ole)
Voor het achterflapje gebruikte ik de 'fake'- (ok, en luie) paspel methode. Ik knipte het bovenste deel uit de buitenstof, het achterste deel uit de voeringstof die ik wel pakweg 1,5 cm hoger maakte. U legt buitenstof op voeringstof met de goede kanten op elkaar en stikt beide lange kanten aan elkaar. Na het keren strijk je het flapje zo uit dat er aan beide kanten evenveel voeringstof komt piepen. Omdat de buitenstof redelijk dik is, kan de naadwaarde prima dienst doen als 'vulsel' voor de 'paspel'. U stikt het flapje daarvoor nog eens even door op de stiklijn (en doet dit best iets secuurder dan dat ik het deed - als je de foto vergroot zie je wat ik bedoel).

Om helemaal winterproof te zijn, maakte ik een bijpassende cirkelsjaal. Daarvoor deed de zwart-witte zebrastof van Michael Miller (Pieke Wieke) waar ik als een blok voor viel, zijn intrede. In de twee versies dan nog wel. Eén stofbreedte (van 1,10 m) leek me net iets te krap om de sjaal comfortabel 2 maal om het hoofd van een vijfjarige te draaien, dus zette ik er een stukje tussen in de omgekeerde kleuren. Als binnenkant gebruikte ik de verkeerde kant van een okerkleurige joggingstof (Stoffenstraat). Die binnenkant heeft een fleece-achtig uiterlijk, is net zo zacht en hopelijk een pak minder statisch (denk nu niet dat ik die stof met dit plan kocht, het was een toevallige ingeving, nog een puzzelstukje dat op zijn plaats viel).
En toen die prachtig zebrastof mij, nadat ik er een ministukje uit knipte, lag aan te staren, besloot ik er meteen maar verder de schaar in te zetten. En zo maakte ik een super simpel rimpelrokje-op-elastiek. 
Op model ziet dat er zo uit.
Laat de regen maar komen!








53 opmerkingen

  1. Super jas! Prachtig! Maar ik wil toch een foto van het geheel voor dat behangpapier ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was zo hard de bedoeling! Maar nu heeft de man des huizes ijverig en al al een hoofdbord achter ons bed geplaatst waardoor er geen vrije ruimte genoeg meer was voor een deftige foto. Damn ;)

      Verwijderen
  2. Olala, heel knap! En je hebt praktisch en stijlvol perfect laten matchen met elkaar door dat nepbontje. Love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar zo geslaagd! Echt alle drie, prachtig jasje, plezante sjaal en knap rokje!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O geweldig Mieke, hij is top!! En t rokje ook. Zat helemaal te zwijmelen bij die foto bij de boom waarop beiden goed te bewonderen. Zo'n jas, lijkt me moeilijk, maar tof

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat valt wel mee, dat moeilijk! De Jackie-handleiding is echt super duidelijk!

      Verwijderen
  5. Awel , dat is de schoonste versie die ik al zag van dat jasje ... !
    Vind dat model zelfs nog iets meer hebben mét kap , ofwel ligt dat aan jouw foto´s en vooral goedgekozen stofjes ;)
    Dikke fan , zenne !
    ( o ja , ´Janneke´ ligt hier geplakt klaar om te maken ... tel af naar mijn vrij uurtje morgen ;) )
    Groetjes , Mie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. WOW! WOW! WOW! Meer worden heb ik niet hiervoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waaawie, dit is stijl in het kwadraat! Lol! Net deze avond mijn Jackie afgewerkt, maar na deze blog ik er niet meer over zenne! :-P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, meepakken vrijdag é! We zullen uw versie eens keuren (en ik ben er zeker van dat dat hélemaal goed zit!)

      Verwijderen
  8. Alles is om ter prachtigst! Kleurcombinatie, afwerking, stofkeuze,... Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je stoffenkeuze,je jas,je rokje,je sjaal en natuurlijk je dochter:Prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel erg mooi! Ik kan me helemaal vinddn in jouw capouchon eis, hier een vergelijkbaar issue :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. oh prachtig zeg! echt mooi met dat bont randje eraan!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig!!!! Heb net dezelfde stof liggen maar dan in het rood, voor net hetzelfde jasje! Ben heel blij met het ideetje van de kap. Als ik stof over heb zal ik dit ideetje van je stelen als het mag. Maakte jij een 122 voor je vijfjarige?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maakte een 116, maar met 2 cm naadwaarde aan de zijkanten (zoals gesuggereerd voor een winterversie met tussenvoering). Die past perfect nu. Ik heb nog even getwijfeld over een 122, dat had ook perfect gekund denk ik!

      Verwijderen
    2. Ah bedankt. Dat vind ik nog het allermoeilijkste, de maat kiezen :-) Ik blijf twijfelen... Zou ook willen dat het volgend jaar nog kan dienen, dus misschien best een 122 dan, maar zonder extra naadwaarde.

      Verwijderen
  13. Het kille herfstweer wordt meteen een stukje aangenamer! Zalige jas! super combi's!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Man, zooo schoon! En helemaal af! tot de kousen aan toe !!!! Ik heb er hier drie op een rij die die kleren nog kunnen afdragen.... misschien eens een kledingruil organiseren ??? In 1 richting dan, haha...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Waw, helemaal trendy in zwart-wit stijl! Love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Knappe stof/patroon keuze!!! Het resultaat is super ik ben fan!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh wow, I don't know what to say, this is perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat prachtig allemaal . wat heb je toch een goeie smaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik dacht dat ik al gereageed had op deze prachtige outfit, maar blijkbaar niet. Maar één reactie mogelijk: WAUW x 3!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een fijne combinatie van stofjes en wat een leuk resultaat!!!!!!!!!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wauw, dat is er nu inderdaad 'boenk' op. Prachtig jasje. Dat bontje geeft inderdaad nog net iets extra. Dat ga ik onthouden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ja manneke, dit is toch wel een jasje waar ik spontaan van begin te kwijlen! Ik ben wel benieuwd hoe jouw vloer eruit zag na het verknippen van dat bontje :-) Ik vond dat in de winkel al de moeite :-) :-) You go girl! Hier draagt Eloise dus een Jackie, zonder kap. Slechte punten voor mama :-) (oh, maar ze heeft wel 4 mutsen, telt dat dan ook?)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zo ongelofelijk mooi! Ik twijfelde aan het patroontje omwille van de kap maar ik zal ook eens moeten uitzoeken hoe ik er een kap aan fabriceer...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Amai dat is echt mooi ... Leuke combinaties van stoffen

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik ben helemaal zot van dit jasje!!! Is het toevallig niet te klein deze winter en komt het dan niet te koop? :D

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.