Het (vervloekte) feestkleed nr. 2

zondag 21 december 2014

Zoals de titel uit de vorige post al deed vermoeden, zou er hier nóg een feestkleed volgen. Eentje voor de jongste. Ze koos zelf de stof (ok, uit een kleine voorselectie), en deed dat goed! Sinds die stof daar per ongeluk in mijn bus viel, ben ik grote fan van Cotton + Steel. En zeker van dit stofje!

Sinds ik dit kleed zag, en niet veel later ook dit, zat het in mij hoofd. Dat doorgeknipt bovenpand met plooitjes. Maar ik wachtte geduldig af tot het nieuwe boek van Griet zou verschijnen, want ik had een donkerbruin vermoeden dat er in SVDHZ 2 een kleedje mét mouwen zou staan. En zo geschiedde. Als u de rooskleurige versie wil lees dan niet verder en onthou: Wat ben ik blij met het resultaat!

Koos u voor de waarheid en niets dan de waarheid? Dan kan ik u zeggen, het was een bewogen parcours. Op het patroonblad klopt er iets niet bij maat 98. Ik denk dat de lijntjes tussen 98 en 104 ergens overlappen en dan verspringen. En het mouwdeel van de kapmouw van maat 98 is ook echt way to big. Ik zou aanraden, neem maat 92 en 104 over en mik voor 98 ergens er tussenin. Maar van een beetje foefelen ben ik niet vies, dus ik ging gestaag verder. Totdat ik bij het wegknippen van wat stof in de naad een beetje té veel stof wegknipte. Als in: een halve mouw. Ok, gene paniek, nieuw mouwdeel eraan en hopla. Bleek dat ik de verkeerde mouw vervangen had! Grotere paniek - en ook wel een beetje lachen met mezelf - want mijn stof was echt wel bijna op-op. Ik perste het laatste restje eruit om toch nóg een mouwdeel te knippen. 
Toen ik 's nachts het licht uitdeed bekroop mij een lichte verontrusting dat die 98-104 (ik tekende 104 vanaf de oksels) toch wat smal zou uitvallen. Eerste werk 's morgens: passen! En idd, het is gewoon héél nipt. Maar het zij zo.
 In de taille een zilveren paspel, en achteraan grote knopen.

Onderaan werkte ik de zoom af met biais in de voeringstof. Om omzoomcm's te sparen, en omdat dat piepeffect wel leuk is.
Er zit trouwens glitter in die kousenbroek. 't Is feest é!
Er lagen een paar vestjes in de kast die er wel bijpasten.
 Ze straalt ermee, die Janne. En dan is alles snel vergeten.

40 opmerkingen

  1. Het resultaat mag er zijn! Het hobbelige parcours, daar zie je hier niets meer van ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel nipt, maar daardoor past het heel mooi! Superstofje, prachtig resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig! En ik zou extra blij zijn met het resultaat na zo een hobbelige route :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg mooi geworden hoor. Stofje is ook echt prachtig. En de afwerking van de zoom is erg mooi zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. T'is wel een pareltje! Ik zou zeggen : vanaf nu gewoon ALLE dagen dragen tot ze eruit gegroeid is!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooie kleedje en super stofkeuze!
    mizolilie.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja, we kennen het allemaal, die te nipte kleedjes. En zeer herkenbaar, dat slapengaan met naaidelemma's of er zelfs van wakker liggen... Maar ja, als dat het enige is waar we van wakker liggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. het gaat erom dat het is goed gekomen en hoe ;-) nice one

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is het resultaat dat telt, en dit is heel goed geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het was al je moeite waard, ze straalt in deze jurk! Dat worden mooie feestdagen met zo'n 2 feestjurken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Knap seg!! En nu past het wel op z'n mooist he, niet te groot en niet te klein, perfect gewoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je wint wel de prijs van de grootste volhouder met deze jurk! En manneke toch, het is super mooi geworden!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo mooi! Ik maakte de kapmouw nog niet in een 98 maar de jurk en de lange ouw wel en daar had ik geen verspringende lijnen. Merci voor de tip! Dat stofje is prachtig he, ik ben ook grote fan van Cotton + Steel.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wel mooi heel mooi zelfs .... dus veel aantrekken voor het echt te klein wordt

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het resultaat is allesinds schitterend :-). Jammer dat je zo hebt moeten zwoegen :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind hem echt prachtig!!! Dat stofje, wow! Al regelmatig tegengekomen, maar misschien toch overstag gaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een feestkleedje! Bloed, zweet en tranen, voor onze ukskes hebben we er dat wel voor over!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Grappig, ik was hier met (bijna) identiek hetzelfde bezig deze week :-) (Het patroon en de plooitjes). Hier ook wat gevloekt op het patroon: Ik heb een 98 moeten maken voor mijn nichtje van 1,5 jaar en het zal ook nipt zijn denk ik. Ik heb de lange mouwen genomen en aangepast naar korte mouwen en ik had ook het gevoel dat ik veel te veel stof had om ze mooi aan de schouders te krijgen. Blij dat het dus niet aan mij lag ;-) Ik vind hem alleszins supermooi jouw kleedje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die lange mouw gebruikte ik nog niet, das een heel ander patroondeel dus of daar stof te veel of te weinig is, daar durf ik geen uitspraken over doen. Volgens Katrien hierboven klopt het daar wel. Alleszins benieuwd naar jouw resultaat!

      Verwijderen
    2. Zelfde kapmouw verhaal hier, ze zijn te groot, ook in maat 110 ;)

      Verwijderen
  19. Alle moeite leverde toch alweer een pracht resultaat op.
    Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een hoeraatje voor je jurkje én je doorzettingsvermogen!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh, wat hou ik van die plooitjes! Al een geluk dat je niet halverwege opgaf :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Maar zo mooi! Ik heb hier dezelfde stof klaarliggen voor Lilith, en dacht er ook al over na om dat plooitjesbovendeel eens uit te proberen.
    Maar eerst ontelbaar andere projecten af zien te krijgen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Inderdaad gewoon heel veel dragen nu en hopen dat ze voornamelijk in de lengte groeit, doen ze hier wel ten minste :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mieke, how is it even possible to make soemthing so gorgeous every time :) Love this dress. Such wonderful details! Love the pleats, the hem, the piping. Gorgeous fabric. Should I say more :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik was precies geen fan van dit stofje, maar nu kriebelt het al om ook een lap te bestellen ;). Schoon gerief, dit vervloekte feestjurkje - wat jammer dat het parcours hobbelig was, zeker met al dat plooiwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Een heerlijk stofje, om bij weg te dromen!
    En dat van die verontrusting als je 's nachts het licht uit doet: zo herkenbaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Vergeet de nachtmerrie en geniet van deze droomjurk! Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Krapjes of niet, ik vind het een geweldig jurkje! Well done, mom!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. OOOOOH! Knap kledingstukje! Die stof is heel mooi en nog mooier in combinatie met dit patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een resultaat !!! Zo mooi ! Hopelijk kan ze er nog heel lang van nagenieten na de feesten, want dit staat haar zo mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Oh, ik voelde gewoon met je mee tijdens het lezen. Soms gaat alles mis, maar het resultaat mag er zijn! Gelukkig zijn de feestdagen al snel en kan ze niet meer te hard groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Prachtig jurkje! Ik werk mijn rokzoom ook heel vaak af met biais. Een leuke tip om deze te laten piepen. Probeer ik de volgende keer vast en zeker ook eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Enkel het prachtig resultaat telt, al kan ik vermoeden dat je gevloekt hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ze straalt in haar kleedje!
    Stiekem ben ik gerustgesteld dat ik niet de enige ben die soms al eens zit te prutsen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.