Witte zwanen

woensdag 23 september 2015

Al van in den beginne staat dit babykleedjespatroon hoog op mijn naai-agenda. In comfortabel tricot, simpel uitgelegd, en bovendien gratis. Een winnende combinatie, als je 't mij vraagt. Toch duurde het tot nu voordat er eindelijk een eerste exemplaar vanonder mijn naaimachine rolde. Dat ik geen babydochters meer heb, is een voor de hand liggend excuus. En in de spruit-voortbrengende vriendenkring lijkt de testosteron de bovenhand te nemen.
Maar hoera, eindelijk was er dan een ieniemienie achternichtje en achtte ik de tijd rijp het patroon vanonder het stof te vissen. Ik kreeg een lapje Swan Lake Finch-tricot toegestuurd dat zich uitstekend leende voor dit project. Eentje met een zwanenboord waar mijn blik naartoe gezogen werd toen ik die op mijn scherm voorbij zag komen. Geweldige kwaliteit, zoals we van Finch ondertussen gewend zijn. Alleen de kleuren en print erboven, daar zag ik niet meteen een babykleedje in. Iets te druk naar mijn zin, om in zo'n mini-kleedje tot zijn recht te komen. Maar ook daar kan een mouw aangepast worden, nietwaar?
Ik ging de lap dus nogal drastisch met de schaar te lijf. De boord 'appliceerde' ik op een reststukje effen tricot. Ik verwachtte mij aan een prutswerkje maar dat ging verbazingwekkend vlot.
Het originele kleedje voorziet in een stolpplooitje in het midden, maar omdat de zwanen dan een beetje 'verfrommeld' zouden worden, verplaatste ik de plooitjes naar de zijkanten. Het nepzakklepje liet ik achterwege. Om het vlakke bovendeel wat te doorbreken, recycleerde ik een t-shirt van mezelf, wit met marinekleurige strepen. 
Toen ik dat t-shirt op een donkere avond uit de te recycleren stapel viste, herinnerde ik me niet waarom het juist op die stapel belandde. De volgende morgen, toen ik - na assemblage van het gehele kleedje uiteraard - de achterkant eens goed bekeek, wist ik het weer. Er zat een vlek op die t-shirt, één van de onuitwasbare soort. En net uit dat stukje knipte ik mijn achterpand. Damn you, karma. Op foto valt het niet eens op, maar in volle daglicht kan je er niet naast kijken. 
Dat wordt dan eentje voor de reservegarderobe van dat ieniemienie mensje. Als ze mooi op haar rug blijft liggen, of er een mooi vestje op draagt zal er geen haan naar kraaien :).

Het patroontje is er eentje van de hand van Sylvia. Voorlopig bestaat het in de maten 62 en 80. Maar als we nu met z'n allen hard roepen voor een gegradeerde versie, dan wed ik dat ze daar werk van maakt. Dus allemaal in koor: Ja, alsjeblieft Sylvia!

32 opmerkingen

  1. Mijn god, wat een schoon kleedje... Jaloers! Het patroontje was ik al vergeten maar nu zal het niet lang meer duren voor hier ook eentje vanonder de naaimachine komt!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je flikt het weer, een wow momentje als ik je blog lees :) Geweldig exemplaar en die streepjes erbij, top! Toen ik las over drukke bovenkant, dacht ik; Huh waar? Maar je hebt hem zelf op de tricot gemaakt, haha..Eens kijken hoe het stofje er normaal uitziet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat nichtje zal overknuffeld worden denk ik op het moment dat ze dit kleedje draagt, me dunkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super versie, fan van de 2 plooitjes en de streepjes! Bedankt voor je feedback over het patroon! En dat graderen, als je mij een goed patroonboek kan aanbevelen, maak ik er werk van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een schoon kleedje!!! dat wordt, zelfs met vlek erop, een toppertje!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi en tof gedaan met de zwanen zo vast te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och, jij valsspeler! Ik vroeg mij al af waar die cirkels naartoe waren ;) Maar het is je vergeven, want het is echt prachtig! En de combinatie met de streepjes - gevlekt of niet - vind ik heel erg tof.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo tof gevonden om die zwanen uit de stof te knippen en vanonder op je jurkje te stikken! Dat valt helemaal niet op :)! En de combo met die streepjes... écht heel mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Knap gedaan om die boord te appliqueren. Ik kende het patroon nog niet, en gooi het meteen bij op mijn lijst. Dat is gewoon een ideaal jurkje voor mijn toekomstig metekindje. Als jongensmama moet ik me nog wat inwerken in de jurkjespatronen precies. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. oooooooooh <3 oooooooooooh <3 oooooooooooooooooooooooooh <3

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel goed om die lelies eraf te laten, ik vind dat ook maar druk. Die streepjes in het midden zijn super!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig de vlek zou ik er zo bij nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi jurkje! Jammer van die vlek, maar wat een geluk dat babies vaak veel op hun rug liggen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind het leuk! Hier zou het zeker uit de kast komen! Die vlekken komen er toch op hoor... eentje meer of minder ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je hebt echt iets geweldig gedaan met die stof en tof gecombineerd met de streepjes; ik ben fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Waw, prachtig! Heb het stofje ook liggen om nog iets mee te maken. Knap gedaan!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. amaai dat is mooi!!! Die zwanen zijn er perfect aan genaaid.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi! Such beautiful fabric :) Love this version of the dress :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. dag, wat een mooi kleedje graag wil ik het ook maken waar kan ik het patroon afhalen als het mogelijk is

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.